Μεθώνη Πιερίας – Σαμιακοί αμφορείς στον Θερμαϊκό κόλπο

Μεθώνη Πιερίας – Σαμιακοί αμφορείς στον Θερμαϊκό κόλπο

Τα παραδείγματα σαμιακών αμφορέων από την περιοχή του Θερμαϊκού αποδεικνύουν την έντονη εμπορική δραστηριότητα του νησιού.

Δεκαέξι δημοσιευμένα τμήματα ή όστρακα σαμιακών αμφορέων που φέρουν graffiti προέρχονται από το «Υπόγειο» της Μεθώνης. Ο μεγαλύτερος αριθμός αμφορέων χρονολογείται στα τέλη του 8ου – αρχές 7ου αι. π.Χ.. Οι αμφορείς της Μεθώνης που έχουν χρονολογηθεί στα τέλη του 8ου αποτελούν στην πραγματικότητα τα μόνα παραδείγματα πρώιμων σαμιακών αμφορέων στο Βόρειο Αιγαίο.

Πηγή κειμένου και εικόνας: Μελπομένη Καρτά, Μεταπτυχιακή Εργασία, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης: http://ikee.lib.auth.gr/record/321609/files/GRI-2020-28641.pdf

Καραμπουρνάκι, Θεσσαλονίκη  – Σαμιακοί αμφορείς στον Θερμαϊκό κόλπο

Καραμπουρνάκι, Θεσσαλονίκη – Σαμιακοί αμφορείς στον Θερμαϊκό κόλπο

Τα παραδείγματα σαμιακών αμφορέων από την περιοχή του Θερμαϊκού αποδεικνύουν την έντονη εμπορική δραστηριότητα του νησιού.

Στο εργαστήριο της Σάμου αποδίδεται ένας σαμιακός αμφορέας που εντοπίστηκε στην αρχαιολογική ανασκαφή στο Καραμπουρνάκι . Ο αμφορέας σώζεται σχεδόν ακέραιος και χρονολογείται στα τέλη του 7ου με α’ μισό του 6ου αι. π.Χ.. Στην ίδια περίοδο χρονολογείται και ένας ακέραιος αμφορέας από τις σωστικές ανασκαφές στην τράπεζα Τούμπας.

Πηγή κειμένου και εικόνας: Μελπομένη Καρτά, Μεταπτυχιακή Εργασία, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης: http://ikee.lib.auth.gr/record/321609/files/GRI-2020-28641.pdf

Σαμιακός αμφορέας στο Μπερεζάν της Ουκρανίας

Σαμιακός αμφορέας στο Μπερεζάν της Ουκρανίας

Στη νησίδα Μπερεζάν (την αρχαία Βορυσθενίτιδα) στην Ουκρανία, τον αρχαιότερο ελληνικό οικισμό του Βορρά, έχουν ανακαλυφθεί πολλά αγγεία από τη Σάμο, τη Ρόδο και τη Χίο, του 7ου-6ου π.Χ. αι.
Ξεχωρίζει αμφορέας από τη Σάμο που χρονολογείται τον 6ο αι. π.Χ. και απεικονίζει πανηγυριστές. Συγκεκριμένα, κεντρικό θέμα της εικονογράφησης του σαμιώτικου αγγείου είναι το ζεύγος των «κωμαστών» (πανηγυριστές), που πίνουν κρασί και μετέχουν σε χορευτικό δρώμενο προς τιμήν του θεού Διονύσου. Ο σαμιακός αμφορέας φυλάσσεται και εκτίθεται στο Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη.”

Από το βιβλίο «Οι Έλληνες στη Μαύρη Θάλασσα»

Ο Μάρκος Αντώνιος & η Κλεοπάτρα στη Σάμο – Αλεξάνδρεια – Αίγυπτος

Ο Μάρκος Αντώνιος & η Κλεοπάτρα στη Σάμο – Αλεξάνδρεια – Αίγυπτος

Ο Μάρκος Αντώνιος, ο διάσημος Ρωμαίος στρατηγός, και η Κλεοπάτρα, η Ελληνίδα βασίλισσα της Αρχαίας Αιγύπτου, που απαθανατίστηκαν σε μια τραγωδία του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, είχαν μια θυελλώδη σχέση και πέρασαν μία περίοδο της ερωτικής τους σχέσης στο ελληνικό νησί της Σάμου το καλοκαίρι του 32 π.Χ. Τον Απρίλιο του 32 π.Χ. το ζευγάρι απέπλευσε από την Έφεσο στη Σάμο, φέρνοντας μαζί του μια συνοδεία δημοφιλών ηθοποιών, κωμικών και μουσικών. Η Adrienne Mayor,η Αμερικανίδα ιστορικός, στο τελευταίο της βιβλίο που εκδόθηκε το 2022 δίνει μια λαμπρή μυθιστορηματική περιγραφή των διακοπών τους , μεταξύ των οποίων αναφέρει:  Για τρεις εβδομάδες τα γλέντια τους ήταν μεγάλο θέμα στην Ελλάδα: το νησί αντηχούσε από τους ήχους των αυλών και των λαούτων -γίνονταν πλούσια, «μεθυσμένα» συμπόσια και ολονύχτιες παραστάσεις.

Υπήρξαν κι άλλες κραιπάλες με ποτό, παρελάσεις με πυρσούς και εξωφρενική συμπεριφορά. Ο Αντώνιος ντύθηκε με στολή Διονύσου. Η Κλεοπάτρα αγόρασε πινακίδες από όνυχα και κρύσταλλο, τις χάραξε με ερωτικά μηνύματα και τις έστειλε στον Αντώνιο. Ο Αντώνιος προκάλεσε σκάνδαλο χαϊδεύοντας τα πόδια της δημοσίως. Όπως εξηγεί η ιστορικός Adrienne Mayor η Κλεοπάτρα αγαπούσε πολύ το λουτρό, ενώ ο Αντώνιος, σύμφωνα με την έρευνα της Mayor, βρισκόταν σε μόνιμη μέθη, εξαιτίας του πεντανόστιμου κρασιού του νησιού.

Το ναυάγιο της Κυρήνειας – Κύπρος

Το ναυάγιο της Κυρήνειας – Κύπρος

Το ναυάγιο της Κυρήνειας ήταν ένα εμπορικό πλοίο των κλασικών χρόνων, μόλις 15 μέτρων, το οποίο βρέθηκε στο βυθό της θάλασσας κοντά στην πόλη της Κυρήνειας της Κύπρου. Το αρχαίο ναυάγιο ήταν ένα καταπληκτικό εύρημα γιατί εκτός από το φορτίο είχε διατηρηθεί σε άριστη κατάσταση και το ξύλινο σκαρί. Το φορτίο που κουβαλούσε όταν βυθίστηκε ήταν 403 αμφορείς για μεταφορά κρασιού, 29 μυλόπετρες, μερικά χάλκινα νομίσματα, διάφορα σκεύη για την προετοιμασία και το σερβίρισμα του φαγητού.
Το πλοίο της Κυρήνειας είχε ταξιδέψει στο Αιγαίο σχεδόν έναν ολόκληρο αιώνα και μάλιστα την εποχή κατά την οποία το θαλασσινό εμπόριο ήταν στη πλήρη άνθισή του. Το φορτίο του πλοίου δίνει ενδείξεις για τους σταθμούς που είχε κάνει το πλοίο κατά το τελευταίο του ταξίδι.
Το μεγαλύτερο ποσοστό του φορτίου ήταν οξυπύθμενοι αμφορείς, για την μεταφορά κρασιού και λαδιού, από τη Ρόδο και τη Σάμο. Οι μυλόπετρες φορτώθηκαν από τη Νίσυρο ή ακόμα και από την Κω. Τα αμύγδαλα ίσως να είχαν φορτωθεί από την Κύπρο. Το πλοίο λοιπόν κινούνταν στο Ανατολικό Αιγαίο. Πιθανόν λοιπόν να ξεκίνησε από τη Σάμο, μετά ίσως έκανε μια στάση στην Κω ή στη Νίσυρο για να φορτώσει μυλόπετρες, μετά στη Ρόδο, το λιμάνι της οποίας αποτελούσε σημαντικό εμπορικό κέντρο της εποχής, όπου θα φόρτωσε τους πολλούς αμφορείς με το κρασί. Μετά θα κατευθύνθηκε στην Κυρήνεια της Κύπρου και ακολούθησε το ναυάγιο.

Pin It on Pinterest